Dry-Needling

To-the-point werken aan het verhelpen van uw klachten

Dry-Needling bij Dubbelfit Fysiotherapie

To-the-point behandelingen met Dry-Needling
Bij sommige klachten maken wij ook gebruik van Dry-Needling. Dry needling is een effectieve en efficiënte behandelmethode van myofasciale problematiek: pijn en stijfheid als gevolg van triggerpoints in spieren.

Dry needling omvat het inbrengen van een 'droge' (acupunctuur) naald, zonder toevoeging van medicatie, in de aangedane spier(en). Het inbrengen van de naald voelt u niet. Op het moment dat de knoop/triggerpoint wordt aangeraakt zult u kortstondig merken dat de spier zich aanspant.

Het concept is gebaseerd op anatomische en neurofysiologische principes en is geen klassieke acupunctuur. Klinisch gezien resulteert dry needling vaak snel in een directe pijnvermindering en een verbeterde mobiliteit van de betrokken spieren en gewrichten.

Wat zijn triggerpoints?
Bij onze uitleg over Dry-Needling leest u het woord triggerpoints. Wat zijn dit?

Triggerpoints zijn “knopen” in de spieren. Het zijn verkrampingen die voor een stijf gevoel kunnen zorgen, u beperken in uw bewegen en er zelfs toe kunnen leiden dat men zich anders gaat bewegen (met andere complicaties tot gevolg). De triggerpoints zijn de bron van de klachten. De fysiotherapeur gaat op zoek naar deze knopen om de spier te laten ontspannen.

Dry-Needling bij DubbelFit
De medewerkers in onze praktijk zullen net als bij elke andere vorm van fysiotherapie een eerste gesprek met u aangaan. Tijdens dit gesprek proberen wij te bepalen waar de klacht zijn oorsprong heeft. Kortom: waar bevindt het triggerpoint zich? Aan de hand van uw klachtomschrijving en aanwijzingen waar de pijn zich bevindt zullen we overgaan tot de tweede stap. We zullen de spieren onderzoeken om een scherper beeld te krijgen waar de triggerpoints zich bevinden.

Op basis van de bevindingen zullen wij starten met dry-needling. In de meeste gevallen zult u een directe vermindering van de pijn ervaren. De spieren kunnen na de behandeling een "zwaar" gevoel geven, maar dit is van korte duur.

Dry-Needling wordt gewoon vergoed
Dry-needling is onderdeel van fysiotherapie en valt daarmee binnen uw pakket. Wanneer u dus een aanvullend pakket heeft worden de kosten vergoed.

28959375_2063772687214542_770060131641925910_n

Onze fysiotherapeuten vind je ook bij:

Logo KNHB
Logo Hockeyclub Rotterdam